Hoe lastig vind jij het om je prijs te bepalen? Want hoeveel zijn jouw producten en diensten waard? Welk tarief kan je vragen? Het kan zijn dat je bang bent om ‘te duur’ te zijn, dat je geen klanten binnenhaalt en jezelf buitenspel zet in de markt. Als gevolg kies je maar voor lage tarieven en hou je nauwelijks marge over, laat staan winst.

Om je op weg te helpen bij het vaststellen of aanpassen van je prijzen, hebben we 5 tips opgesteld.

1. Maak een kostprijsberekening

Ook voor jouw bedrijf kan het lastig zijn om een goede kostprijsberekening te maken. Toch is het maken van die berekening van groot belang voor de continuïteit van je onderneming. Neem in die berekening je vaste kosten ook mee . Denk bijvoorbeeld aan reiskosten, verzekeringen, accountantskosten, jouw management-fee. In het e-book ‘Hoe bepaal je jouw kostprijs’ staat overzichtelijk uitgelegd hoe je dit doet.

2. Koppel je prijs aan je strategie

Communiceer richting jouw klanten op welke manier je in de markt wilt staan. Vind je service een belangrijk onderdeel van jouw onderneming? Dan kan je daar je prijs op afstemmen. Laat tevreden klanten ook uitspreken dat zij jouw service als positief ervaren door middel van een enthousiaste recensie. Elke positieve recensie verhoogt je waarde en daarmee je prijs. Concurreer je eerder op prijs, dan zal je klant minder service van je verwachten. Wees duidelijk naar de buitenwereld over hoe jij je onderneming profileert en stem je prijsbeleid daar op af.

3. Onderhoud je relaties

Wanneer je relaties met klanten opbouwt, is het belangrijk dat je die banden goed onderhoudt. Dit heeft als gevolg dat jouw prijs niet doorslaggevend hoeft te zijn bij je klant. Maak daar slim gebruik van. Je klant heeft meer voor je over als je al een goede band hebt en hij weet dat je betrouwbaar bent en kwaliteit levert. Zo kun je dus best wat hoger in je prijs gaan zitten, want je klant weet wat hij bij jou krijgt en is bereid daarvoor te betalen.

4. Wees niet bang meer te vragen

Voornoemde tips laten al zien: wees niet bang je prijzen te verhogen . Dit heeft direct effect op je bedrijfswinst. Angst om de klant te verliezen is vaak niet nodig en zowel klanten als concurrenten weten dat diensten en producten met regelmaat duurder worden, dus ga daarin mee. Hersenkraker: het percentage omzet dat je mag verliezen door prijsverhoging, is veel lager dan het percentage extra omzet dat je moet realiseren om dezelfde winst te behalen bij een prijsverlaging.

5. Evalueer regelmatig

Plaats het checken van je prijsbeleid met regelmaat hoog op je to-do list. Zorg dat je in je verkoopprijs je kosten, je strategie en je toegevoegde waarde voor je klant meeneemt. En evalueer dit regelmatig. Plan om de drie maanden een moment in om te beoordelen of je prijs nog past bij hetgeen jouw bedrijf aan jouw klanten levert. Check ook hoe de markt eraan toe is. Zoals hierboven aangegeven: diensten en producten worden regelmatig duurder. Spiek eens bij je concurrent, hoe doen zij dat?

Blijf je het een lastige worsteling vinden? Onze mentoren gaan graag met je in gesprek om je te helpen. Ze nemen jou en je team mee in de molen van gezond prijsbeleid, op weg naar een winstgevende onderneming.

 

        Maak hier vrijblijvend een afspraak voor een eerste kennismaking.