Bij het runnen van een onderneming komt veel kijken. Zeker als die zich in de groeifase bevindt. Je klantportefeuille neemt toe, je team groeit, je krijgt te maken met het aansturen van mensen. Ondertussen wil jij je social media up to date houden, nieuwe klanten benaderen en zicht houden op je financiële situatie.

Je bedrijf groeit, maar groei je zelf mee? Wat doet deze groei met jou als persoon? Welke leider of manager wil je zijn? In de drukte van alledag schiet tijd voor jezelf er als een van de eerste dingen bij in. Tijd om even niks te doen en te reflecteren. Hetzelfde geldt voor tijd om aan je persoonlijke doelen te werken. Waar excelleer je in en waar loop je op leeg? Antwoorden op deze vragen kunnen jou helpen om persoonlijke doelen te formuleren. Als jij helder hebt waar je voor staat, straal je deze keuzes uit op collega’s die mee gaan in die flow. Met een groeiend bedrijf als gevolg.

Als een houvast hebben we 5 tips opgesteld voor persoonlijke groei en bijbehorende doelen:

1. Begin met het einde in gedachten

Een goede tip komt van Stephen R. Covey, uit zijn boek The 7 Habits of Highly Effective People. Zijn advies: begin met het einde in gedachten. Waarom? Om jouw persoonlijke doelen in het leven helder te krijgen en te formuleren. Hoe? Door je je eigen uitvaart voor te stellen. Wat wil je dat mensen op deze gelegenheid over je zeggen? Hoe was je als mens, als werkgever? Deze oefening helpt je scherp te krijgen wat je persoonlijke missie is. Door vooruit te denken weet je waar je naartoe wilt. Dit is geen oefening die je even in een uurtje doet: voor sommige mensen duurt het maanden en vele gesprekken om erachter te komen waar ze naartoe willen. Het kan fijn zijn om daarbij de hulp van een mentor in te schakelen.

2. Maak je doelen SMART

Heb je je persoonlijke groei doelen helder geformuleerd, dan wil je ook een stok achter de deur om ze te behalen. Dit doe je door de doelen SMART te maken; Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Door je persoonlijke doelen op deze manier uit te schrijven, maak je het een stuk eenvoudiger ze te behalen. Pluis je doelen helemaal uit en maak ze zo specifiek mogelijk, waarbij je je ook de ‘5 w’s’ afvraagt: wat is het doel, wie heb ik hiervoor nodig, waar ga je je doel halen, waarom wil je dit doel halen en wanneer wil ik dit doel behaald hebben? Vervolgens verdeel je je doel in losse, haalbare stappen. Welke stappen moet je zetten om je hoofddoel te bereiken? Goed om te onthouden: liever twee volledig uitgewerkte doelen dan tien ‘losse flodders’.

3. Plan er tijd voor in

We schreven het al: in de drukte van alledag zijn je persoonlijke doelen vaak de eerste dingen die naar de achtergrond verschuiven. Maak er daarom bewust tijd voor vrij, bijvoorbeeld door wekelijks tijd in te plannen om er actief mee aan te slag te gaan. En we realiseren ons dat dit lastig kan zijn, maar juist daarom moet je wél doen. Eén uur tijd besteden aan je eigen ontwikkeling, is uren vooruitgang boeken in het succesvol runnen van je onderneming. Als het goed is, weet je precies wat je moet doen om je doelen te behalen, doordat ze SMART geformuleerd zijn. Het kan nuttig zijn om ook eens op te schrijven welke vooruitgang je boekt. Dat geeft de burger moed om door te zetten.

4. Zoek een verantwoordelijkheidspartner

Een verantwoordelijkheidspartner is iemand die jou verantwoordelijk houdt voor de doelen die je jezelf gesteld hebt. Iemand die je helpt om de afspraken met jezelf na te komen. Dat kan een collega-ondernemer zijn, maar ook een goede vriend of een mentor. Iemand die jou de lastige vragen durft te stellen (Waarom heb je x niet gedaan?) en geen genoegen neemt met excuses. Dat klinkt heel streng, maar het kan nét die stok achter de deur zijn die je nodig hebt. Een idee is om regelmatig af te spreken zodat je op vast momenten een reflectiemoment hebt met jezelf en die partner. Zodat jullie samen kunnen kijken hoe het gaat met je gestelde doelen.

5. Neem je verantwoordelijkheid

Daarnaast ben je uiteindelijk zélf verantwoordelijk voor het behalen van je persoonlijke groeidoelen. Neem die verantwoordelijkheid ook, want uiteindelijk zal je er niet alleen zelf door groeien, maar help je ook je bedrijf naar een volgende fase.

 

        Wil jij als ondernemer ook aan de slag met je persoonlijke doelen?