Veel MKB ondernemers denken na over de vraag: “Kan ik mijn inkoopkosten nog verder verlagen?”. De eerste reflex is leveranciers onder druk zetten hun prijzen te verlagen. Maar niet iedere ondernemer is een Albert Heijn en heeft voldoende inkoopvolume  als pressiemiddel.  Vaak is ook de relatie te belangrijk. Je wilt niet het risico lopen deze te beschadigen.

Ga eens samen zitten met je leverancier

Wat kun je dan wel doen? Ga eens samen zitten met je leverancier en kijk eens kritisch naar het hele proces wat tussen jullie bedrijven plaatsvindt. Analyseer samen eens zaken als de bestelfrequentie en grootte, de wijze van transport en verpakking, de administratie om de order heen. Vaak kom je dan gezamenlijk tot de conclusie dat stappen in de keten slimmer ingericht kunnen worden waardoor je kosten kunt besparen en dat levert jullie allebei geld op!

Een "tear down" workshop samen met je leverancier

Een andere mogelijkheid, met name bij de inkoop van complexere producten, is het uitvoeren van een “tear down” workshop samen met je leverancier. Haal het product dat je inkoopt eens helemaal uit elkaar (incl. de verpakking) en vraag je bij iedere onderdeel af, hebben we dit echt nodig, is er een alternatief voor het gebruikte materiaal, moet het zo dik/lang/hoog zijn. Hier valt vaak heel veel te besparen. Voorbeelden: gebruikshandleidingen in kleurenprint (staat ook op internet?), allerlei verpakkingsmateriaal in de doos wat eigenlijk overbodig is, kabeltjes die veel langer zijn dan strikt nodig of vier schroefjes waar drie ook voldoende zijn. Het zit vaak in kleine details die bij elkaar een leuk bedrag kunnen opleveren!

Dit is een bewerking van onze onze blog (Met leveranciers samenwerken of ze uitknijpen?). Praktijktips van andere ondernemers zijn welkom als reactie op deze blog.
Wil je meer weten over dit onderwerp neem dan contact met Jan Willem Davidse.