Hoe kun je je voorbereiden op wat komen gaat? ‘Dat kun je niet’, zal een aantal ondernemers zeggen. ‘In deze periode, waarin je alleen maar het C-woord om je heen hoort, weet je niet waarmee je rekening moet houden.’

Natuurlijk, het zijn turbulente tijden voor het bedrijfsleven. Ondernemend Nederland wordt hard getroffen door deze crisis die zijn weerga niet kent. Maar we hoeven niet bij de pakken te gaan neerzitten, alles over ons te laten heenkomen en de hoop op betere tijden te laten varen. Toch?

Gelukkig zitten niet alle bedrijven in slecht weer. Verschillende ondernemers die ik adviseer, draaien redelijk door. Meerdere bedrijven in de bouw bijvoorbeeld lijken tot nu toe weinig last te hebben. Een bedrijf dat elektronische apparatuur repareert, draait beter dan vorig jaar – wellicht vinden bedrijven én particulieren nu de tijd of erkennen zij de noodzaak om apparaten op orde te brengen. En ook in de ICT-branche is het niet alleen maar kommer en kwel, merk ik.

Kansen

Er zijn kansen voor ondernemingen. Auping die in plaats van matrassen nu vier miljoen mondkapjes gaat maken op dezelfde machines, de aspergeteler die een lange file voor zijn drive thru-afhaalloket ziet, de sportschoolhouder die apparatuur uitleent en online work outs verzorgt… Elk bedrijf heeft in meer of mindere mate de mogelijkheid zich te wapenen, te verzetten tegen, in ieder geval voor te bereiden op wat er is en wat komen gaat. Hoe?

Ik denk dat het verstandig is uit te gaan van meerdere scenario’s. Wat betekent bijvoorbeeld een worst case-scenario voor jouw bedrijf? Naarmate deze intelligente lockdown langer duurt, is de kans groter dat bedrijven daarnaar moeten grijpen.

Maar laat je gedachte ook gaan over het best case-scenario! Wat betekent het als Mark Rutte straks aankondigt dat de maatregelen langzaam maar zeker kunnen worden versoepeld? Welke mogelijkheden biedt dat voor jou als ondernemer?

In het midden

Worst case, best case…. De uitkomst zal ergens in het midden liggen, verwacht ik. Ook daarvoor zijn scenario’s te bedenken in de ‘als… dan…’-vorm. Wat betekent het voor jouw schoonmaakbedrijf als kantoren na twee maanden voorzichtig weer opengaan? Voor jouw vleesverwerkend bedrijf als de horeca weer beperkt gasten mag ontvangen? Voor jou als transportonderneming als het vliegverkeer weer langzaam op gang komt?

Wellicht kun je je ideeën doornemen met anderen: medewerkers, andere ondernemers, afnemers en leveranciers, bedrijfsadviseurs. Zij hebben veelal een frisse kijk op jouw bedrijf en komen met suggesties op de proppen waaraan jij wellicht niet hebt gedacht.

Corona ActiePlan

De adviseurs van Thexton Armstrong helpen je graag met het maken van die plannen. Dat is ons vak. Tegelijk houden we, samen met jou, de bedrijfsliquiditeit in de gaten. Dat doen we ook met de steunmaatregelen waarop jij aanspraak kunt maken. We kijken met jou naar de debiteuren en ontwikkelen ideeën voor crediteurenbeheer en belastingdienst.

Voor deze turbulente periode hebben wij het Corona ActiePlan ontwikkeld: een hands on-programma waarmee je direct maatregelen kunt treffen. Ik nodig je van harte uit om er kennis mee te maken. Alle kunde, kwaliteiten en ervaring van de bedrijfsadviseurs van Thexton Armstrong zijn erin gebundeld. Pure zakelijke kracht om gezamenlijk jouw bedrijf ‘corona-proof’ te maken.