De crisis rond het coronavirus vraagt het uiterste van de ondernemer. Wat moet je doen in deze tijd?

Veruit het belangrijkste dat jij als ondernemer op dit moment kunt, nee, móet doen: neem alle richtlijnen voor de gezondheid van de overheid en het RIVM zeer serieus en handel ernaar. Je hebt die verantwoordelijkheid als eerste tegenover je gezin en je dierbaren, maar ook naar je medewerkers, je klanten, leveranciers en andere relaties toe.

Focus

Als je dat gedaan hebt: focus je op het ondernemen, en blijf je daarop focussen! Natuurlijk voel je je met de rug tegen de muur staan, wellicht verslagen in de touwen hangen. Maar laat het hoofd niet hangen. Pak die handschoen op en zoek de kansen die zich ongetwijfeld voordoen. Denk aan de restauranthouder die zijn eigen deuren gesloten moet houden en nu zijn omzet haalt uit thuisbezorging. Of aan de sportinstructeur die zijn instructies niet meer in de groep kwijt kan, maar wel via een videoboodschap. Zoek mogelijkheden, denk out of the box en onderzoek kansen: onderneem! Maar wel met inachtneming van enkele maatregelen.

Online communiceren

Het is verstandig om fysieke ontmoetingen om te zetten in online communicatie. Videoconferentie is een uitstekend en eenvoudig te gebruiken alternatief. Wij hebben kort na het uitbreken van de crisis een videoconferentie gehouden met collega’s. Met meer dan twintig deelnemers hebben we, onder leiding van een voorzitter die de spreektijd strak verdeelde, zeer efficiënt overleg gevoerd. Een uitkomst, een aanrader!

Begroting op maandbasis

Houd je omzetcijfers zeer goed in de gaten. Probeer te analyseren welk deel van je omzet zal wegvallen. Verwerk die cijfers in een bijgestelde begroting die op maandbasis jou een goed overzicht geeft van de baten en lasten. Wij, bedrijfsadviseurs van Thexton Armstrong, hebben een begrotingstool die je daarbij uitstekend van dienst kan zijn. Met variabelen die je op elk moment kunt aanpassen heb jij voor elk scenario direct een totaaloverzicht van de gevolgen. Zo houd je inkomsten en uitgaven perfect in het vizier.

Gebruik de checklist

Gebruik onze checklist die wij speciaal voor deze bijzondere omstandigheden hebben opgesteld voor onze relaties. Daarop staat bijvoorbeeld dat je heel goed afwijkende afspraken kunt maken met je crediteuren; in deze tijd van saamhorigheid staat iedereen open voor elkaar. We hebben ook de middelen die de overheid ter beschikking stelt op een rijtje gezet zodat jij ziet waarvoor jij of je bedrijf in aanmerking komt.

Ook op de checklist: informeer je klanten. Maak je relaties deelgenoot van de mogelijkheden die jij in deze bijzondere tijd kunt bieden, en wat niet kan. Wees daar open en eerlijk in: je zult veel meer begrip tegenkomen dan je zelf verwacht.

Hulp

Wij, bedrijfsadviseurs van Thexton Armstrong, bieden jou alle ondersteuning in deze voor ondernemers ongelooflijk ingewikkelde tijd. We staan je bij met onze middelen, kennis en ervaring om je te helpen jouw bedrijf door deze tijd te loodsen. Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij staan je graag te woord… op afstand, dat wel.