Ongetwijfeld denken vele ondernemers, nu we het coronavirus hopelijk onder controle krijgen, goed na over hun toekomstige bedrijfsvoering. Kunnen we op de huidige weg doorgaan? Sluit het aanbod aan op de veranderde vraag? Moeten we nieuwe markten aanboren? Laten we het bedrijfsplan eens tegen het licht houden… Hebben we eigenlijk wel een bedrijfsplan?

Er zijn veel bedrijven die zónder bedrijfsplan worden gerund. Eerlijk is eerlijk: voor mij (en mijn collega’s) is dat niet goed te begrijpen. Als je er geen hebt, hoe kun je als ondernemer het doel dat je op middellange termijn hebt dan bereiken? Is dat doel er? Wellicht heb jij die stip op de horizon wel gezet, zowel in zakelijke als persoonlijke zin. Heb je de stappen ernaartoe ook goed in beeld?

Stappen naar het doel

Ik doel nu vooral op het strategische bedrijfsplan. Dat bestaat uit onder meer:

  • een zakelijke visie: waar wil je over drie en vijf jaar met je bedrijf staan?
  • een persoonlijke visie: hoe ziet jouw privésituatie er over vijf jaar uit?
  • sterkten en zwakten, mogelijkheden en bedreigingen van jouw bedrijf,
  • het onderscheidend vermogen,
  • een klantenanalyse,
  • en natuurlijk een marktanalyse.

Deze punten zijn de stappen die je naar de stip op de horizon leiden, de wegwijzers die je op het pad houden. Dat is veelal geen rechte weg, maar wel een die je tenslotte naar je doel leidt.

Laten gebeuren of grip houden?

Het verschil tussen wel of geen bedrijfsplan is groot.
Geen bedrijfsplan betekent dat ontwikkelingen jou als ondernemer overkomen. Ze komen op je af, ze overvallen je, en dan pas handel je ernaar. Je bent dus altijd een stap te laat.

Als je onderneemt mét bedrijfsplan, dan houd je grip op de zaak, jóuw zaak. Als een klant wegvalt, raak je niet in paniek maar weet je waar je op moet focussen. Je onderneemt bewust, weet waar je mee bezig bent, hebt exact je doel voor ogen. Dat geeft rust en vertrouwen, ook voor je medewerkers.

Regelmatig toetsen

De snelle veranderingen in de markt vragen van je om dat bedrijfsplan regelmatig te toetsen, zeker in deze tijd! Houdt het voldoende rekening met die veranderingen? Op welke kritische punten moet je je plan en dus je beleid bijsturen? Leidt het je nog steeds naar het doel dat jij voor ogen hebt?

Mijn collega’s en ik beleggen eens per jaar met elke klant een sessie om het bedrijfsplan door te spreken. Vaak komen we tot de conclusie dat er veel aangepast moet worden of al aangepast is. Het geeft de dynamiek van het bedrijfsleven goed weer.

Vragen stellen

Wij, bedrijfsadviseurs van Thexton Armstrong, zijn gespecialiseerd in het ondersteunen van ondernemers en hun bedrijven, juist ook bij het samenstellen van het bedrijfsplan. Wij stellen de vragen die elke ondernemer zich moet stellen, bekijken de kansen en bedreigingen voor zijn bedrijf van alle kanten en nemen alle facetten mee die een rol spelen. Daarvoor hebben wij een gestructureerde aanpak die zijn waarde al vele malen heeft bewezen.

Ben je benieuwd naar die aanpak? Neem contact met ons op, of klik op onderstaande button zodat wij contact met jou opnemen. Wij leggen je in een persoonlijk gesprek, natuurlijk met inachtneming van alle RIVM-normen, graag uit hoe wij ook jou en jouw bedrijf kunnen ondersteunen.