Succesvolle ondernemingen hebben altijd een heldere strategie. Die strategie is niet gebaseerd op wat je concurrenten doen, maar op jouw inzichten uit de markt en uit je bedrijf. En op je visie. Want door die visie ben je je bedrijf gestart.

Een strategie maak je tastbaar en toepasbaar met doelstellingen. Met doelstellingen wordt duidelijk welke acties je (personeel) moet ondernemen om je strategie succesvol te maken. Het helpt je tevens om je bedrijfsresultaten meetbaar te maken.

5 kernvragen voor een goede strategie

Voor het bepalen van een goede strategie adviseren wij om jezelf 5 kernvragen te stellen:

  1. Creëer een visie: Wat is het ambitieuze toekomstbeeld van jouw organisatie? Wat wil je uitstralen?
  2. Focus op een deel van de markt: Wat is jouw doelgroep? In welke markt bevindt die zich?
  3. Bepaal jouw onderscheidend vermogen: Kies hierbij één speerpunt waarin jij wilt excelleren: op product, service of prijs.
  4. Zet globale marketing- en communicatiedoelen op papier: Wat zijn de on- en offline middelen die je inzet om je doelgroep aan te spreken?
  5. Bepaal de bedrijfsinrichting: Welke organisatie en mensen heb je nodig om je doelen te realiseren?
floated image

Kernvraag 3 is cruciaal voor een goede strategie. Jezelf positioneren op basis van één onderscheidend vermogen is de kern van een succesvolle onderneming. Om tot die kern te kunnen komen, moet je drie vragen beantwoorden:

2 vragen over de waarde van je product/dienst voor jouw klant, en 1 vraag over je marge.

Vraag 1 is ‘Als ik de klantbehoefte beter vervul dan mijn concurrentie, is mijn klant dan bereid een hogere prijs te betalen?’

Vraag 2 is ‘Als mijn prestatie verslechtert, zou de klant dan naar een concurrent gaan?’

Is het antwoord op een van de twee ja? Dan bied je waarde voor je klanten. Zo heb je je onderscheidend vermogen te pakken. Daarna is het eigenlijk simpel: de producten met de meeste klantwaarde kunnen ook de meeste marge hebben.

Vraag 3 is daarom: ‘Wat is je exacte kostprijs en dus marge op jouw product/dienst?’

Er zijn relatief eenvoudige manieren om deze berekening te maken. Lees er meer over in dit blog.

Met een onderscheidend vermogen als strategie kun je dus meer uit je klanten halen, wat uiteindelijk meer winst voor je bedrijf oplevert.

Wil jij dat ook, je winstgevendheid vergroten door meer uit je klanten halen? Dan is het raadzaam om ons whitepaper ‘Haal meer uit je klant’ te downloaden. Dit praktische werkdocument helpt je een keuze te maken in je strategie, zodat deze groei voor jou gaat opleveren.

Doe er je voordeel mee — en download het whitepaper nu:

download whitepaper