Als je winst wilt maken — en dat wil je — is je prijsbeleid een cruciale factor. Met de juiste beprijzing van je product of dienst zorg je er namelijk voor dat je niet alleen maar omzet haalt, maar ook meer winst.

Maar hoe verbeter je je prijsbeleid nou, zodat het een positief effect op je winstgevendheid heeft? Dat begint bij het beantwoorden van een ogenschijnlijk simpele vraag: weet jij hoeveel je kunt vragen voor wat je verkoopt?

Het antwoord kun je alleen geven als je je kostprijs weet, en dus ook je arbeidskosten. Weet je dit, dan weet je ook welke prijzen je moet vragen voor opdrachten.

Zo is die ‘ene grote klus’ waarmee je je financiële situatie gaat omdraaien misschien juist wel verliesgevend als je die tegen een bepaalde prijs aanneemt. En dat is een inzicht wat iedereen wel wil hebben, toch? Want zeg nu zelf: wie wil er nou verliesgevende omzet binnenhalen?

bij omzet doe je meer; bij winst verdien je meer

Uiteindelijk gaat het maar om één ding: hoeveel je aan het eind van het jaar overhoudt onderaan de streep. Dus onthoud: bij omzet doe je meer; bij winst verdien je meer!

En je kunt je opdrachten/verkopen nog rendabeler maken. Dat doe je door jezelf deze vragen te stellen: Als ik de klantbehoefte beter vervul dan mijn concurrentie, is mijn klant dan bereid een hogere prijs te betalen? Als mijn prestatie verslechtert, zou de klant dan naar een concurrent gaan?

Is het antwoord op een van de twee ja? Dan vertegenwoordig je een bepaalde waarde voor je klanten, waardoor je meer voor je product of dienst kunt vragen. Zo kun je dus vrij eenvoudig meer uit je klant halen:

In ons whitepaper ‘Haal meer uit je klant’ gaan wij dieper in op deze zaken. Wil jij ook weten hoe je je winstgevendheid vergroot door meer uit je klant te halen?

Download dan het whitepaper:

download whitepaper