Laat de onderneming voor je werken

menu
1

Druk, druk, druk

Als ondernemer heb je het druk. Dat komt omdat je een vakman bent: mensen komen naar jou toe voor je specialisme. En natuurlijk is het geweldig om iemand te helpen met wat je het leukst vindt.

meer over Hulp bij ondernemen 1

Vertrouw op anderen — en organiseer je bedrijf beter

Als ondernemer heb je het druk. Dat komt omdat je een vakman bent: mensen komen naar jou toe voor je specialisme. En natuurlijk is het geweldig om iemand te helpen met wat je het leukst vindt.

Maar hierdoor neig je er waarschijnlijk wel naar om teveel zelf te doen. Vooral als er veel werk ligt: dan trek je nog meer naar je toe. Toch zou je dat juist niet moeten doen; wat je wil is delegeren. En ja, dat is spannend. Maar het is ook cruciaal voor het voortbestaan van je onderneming. Dus: vertrouw op anderen — en organiseer je bedrijf beter!

Doe je dat niet, dan zul je altijd gestrest in de rondte blijven rennen. En dat is nou net wat je niet wilt. Want stress kost geld. Dat noemen wij winstlekkage: winst die onnodig wegvloeit uit je onderneming. Gelukkig kun je dit omdraaien, zodat niet je agenda voller wordt, maar je bankrekening.

 

2

Waarom ben je ondernemer geworden?

Je bent ondernemer geworden omdat je een goed idee en een passie hebt. Een visie. Om die visie uit te bouwen naar een onderneming heb je een strategie nodig. En niet één die gebaseerd is op wat je concurrenten doen, maar op jouw inzichten uit de markt en uit je bedrijf.

meer over Hulp bij ondernemen 2

Een strategie gedragen door je medewerkers

Je bent ondernemer geworden omdat je een goed idee en een passie hebt. Een visie. Om die visie uit te bouwen naar een onderneming heb je een strategie nodig. En niet één die gebaseerd is op wat je concurrenten doen, maar op jouw inzichten uit de markt en uit je bedrijf.

Met een strategie worden de acties en activiteiten die je moet doen concreet. En weet je precies wanneer je welke stap moet zetten. Bovendien helpt het je bedrijfsresultaten meetbaar te maken, zodat je grip krijgt op je bedrijfsprocessen.

Een strategie is fijn voor jezelf, maar is niets waard als het niet gedragen wordt door je medewerkers. Het is essentieel om alle medewerkers te doordringen van de bedrijfsdoelstellingen. Want: je kunt nog het beste idee hebben — het gaat allemaal om de uitvoering. Met een duidelijk en gestructureerd proces — waarbij ook jouw team betrokken is — help je iedereen aan de juiste taken te werken. Wat weer zorgt voor een hoge productiviteit.

3

Waar jouw winst weglekt

Een goede sfeer en een tevreden team zijn cruciaal voor een bedrijf met ambities. Maar ook de productiviteit van je mensen is enorm belangrijk als je je onderneming opschaalt.

meer over Hulp bij ondernemen 3

Een goede sfeer en een tevreden team zijn cruciaal voor een bedrijf met ambities. Maar ook de productiviteit van je mensen is enorm belangrijk als je je onderneming opschaalt.

Het laat je mensen werken aan de dingen die er echt toe te doen, met hoge efficiëntie én werkplezier. Productiviteit is één van die zaken die op orde moet zijn binnen je onderneming.

Net als je prijs(beleid). Weet jij hoeveel je voor je product of dienst kunt vragen? Het antwoord op deze vraag kun je alleen geven als je je kostprijs weet. En nog belangrijker: als je de toegevoegde waarde van jouw product voor jouw klanten kent. Veel ondernemers hebben hun marges niet scherp: zij sturen niet op cijfers, maar op bankrekeningsaldo. Geldt dat ook voor jou, dan blijft het moeilijk om je onderneming winstgevend te laten groeien.

4

Groeien doe je niet zo maar

Wil je je onderneming laten groeien? Dan moet eerst je basis goed staan: je kosten en prijsbepaling; je productiviteit en bezetting; je voorraden en debiteuren. Heb je dit op orde? Dan kun je je onderneming verder laten groeien.

meer over Hulp bij ondernemen 4

Wil je je onderneming laten groeien? Dan moet eerst je basis goed staan: je kosten en prijsbepaling; je productiviteit en bezetting; je voorraden en debiteuren. Heb je dit op orde? Dan kun je je onderneming verder laten groeien.

Dat doe je met een gestroomlijnd marketing- en salesapparaat.

De meeste ondernemers hebben al iets van een verkoopmechanisme. Waarschijnlijk geldt dat ook voor jou, net als het feit dat je je er veelvuldig mee bemoeit. Die focus om alles ‘geregeld te krijgen’ maakt dat je teveel bezig bent met bestaande klanten en dat je vergeet je salespijplijn te vullen. Zo krijg je groeispurts; tijdelijke uitschieters, maar geen constante groei van je onderneming.

En dat wil je niet — je wil dat je winst meegroeit met je omzet. Want: winstgroei is belangrijker dan omzetgroei. Met je nieuwe inzichten pak je een groot project misschien niet eens aan, terwijl je dat vroeger wel had gedaan, omdat je je had verkeken op het rendement. Onthoud: bij omzet doe je meer; bij winst verdien je meer! Laat je onderneming dus weer voor jou werken.

naar boven