Tot 10% winst lekt er ieder jaar uit (bijna) ieder bedrijf – dus mogelijk ook uw onderneming! Dat bleek uit internationaal onderzoek onder honderden bedrïjven met een omzet boven 5 ton, waaronder 150 Nederlandse bedrijven.

Winstlekkage met de ‘financiële loodgieter'

Michiel van de Watering helpt ondernemers bij het dichten van de winstlekkage. Dat deed hij o.a. de afgelopen negen maanden bij Bouwbedrijf Wolswinkcl in Lunteren, waar de winst – dus niet de omzet! – met bijna 10% aan het stijgen is … Is meer winst misschien ook iets voor u? “Het begint natuurlijk met een scan,” vertelt Michiel van de Watering, directeur-eigenaar van de franchise-onderneming Thexton Armstrong regio Vallei & Rijn. “Uit het uitgebreide onderzoek zijn de voornaamste lekkages gëidentificeerd en al die potentiële winstlekken lopen we systematisch langs. Op basis van de uitkomst van de scan kunnen we een heel realistische schatting maken van de te behalen winst.. .”

 

floated image

Voor Kees Wolswinkel kwam het aanbod van Van de Watering precies op tijd. “Ondanks deze turbulente tijd in de bouw bestaat ons bedrijf nog steeds. We zijn gespecialiseerd in de bouw onder architectuur, van luxe huizen tot dakkapel en aanbouw, maar we kunnen veel meer – bijna alles. Ik houd het hoofd mede boven water doordat ik intensief contact heb met Michiel. Ik was als directeur heel druk, maakte veel uren en toch bleef er werk liggen. Ik dacht er dus over om een ervaren man van buiten naar binnen te halen en die te vervangen door een jongere kracht, maar uitrekenen of dat voldoende zou opleveren vond ik lastig. Daar heeft Michiel mij perfect bij geholpen.

Inderdaad bleek de switch rendabel. “Wolswinkel heeft zijn handen vrij. Voor bezoek aan de projecten, voor bewaking van de kwaliteit en productiviteit, voor acquisitie en voor scherper inkopen,” vertelt Van de Watering, “Want daar liet Kees het liggen. Bepaald geen schande hoor, daar liggen kansen voor bijna alle bedrijven.. .”

Om die kansen te verzilveren, blijft Van de Watering 1,5 tot 2 jaar betrokken bij het bedrijf. “Drie maanden scan en implementatie en daarna een hele jaarcyclus. Natuurlijk wordt het contact door de maanden minder intensief.” Wolswinkel lacht: “En prettiger. In het begin stelde Michiel steeds de vervelende vragen: ‘Hoeveel betaal je hiervoor en wat reken je daarvoor? Klopt je uurtarief wel? Wat doen je mannen precies? Hoeveel uur besteed je aan acquisitie? Echt héél irritant. En minstens zo nuttig.. .” Van de Watering knikt: “Ja, tegen de tjd dat ik voel dat ik welkom ben, is het tijd om te vertrekken. Dan heeft de ondernemer alle antwoorden – en vaak tot 10% meer winst. Ik betaal mezelf meestal in een half jaar terug…”

Thexton Armstrong is een van origine Australisch-Nieuw Zeeland’s bedrijf, maar sinds 2011 is de franchise-formule ook beschikbaar voor Nederland. Van de Watering stapte in november 2011 in en inmiddels zijn 19 van de 50 regio’s in Nederland bezet. “We groeien gecontroleerd, omdat er hoge eisen aan ons directeuren worden gesteld. Niet iedereen kan de winst van een bedrijf met 10% laten stijgen – als het heel eenvoudig was zouden we niet nodig zijn. . .”

Lees hier het hele interview