”Winstlekkage is echt een begrip geworden binnen ons bedrijf,” vertelt Marcel van Boheemen, directeur-eigenaar van Xantion in Ede. “Tijdens vergaderingen en ook in het dagelijks werk hoor ik medewerkers dit regelmatig tegen elkaar zeggen. Het heeft ons al veel (tijd)winst opgeleverd.

Winstlekkage is echt een begrip geworden binnen ons bedrijf
floated image

‘ICT zo vanzelfsprekend als water uit de kraan’ was 8 jaar geleden het idee van Marcel van Boheemen toen hij Xantion oprichtte. Het bleek een goed idee: er werken inmiddels 25 mensen en de zaken gaan goed. Toch wist Michiel van de Watering, Franchisenemer van Thexton Armstrong voor de Vallei en Rijn regio, nog wat winstpotentie bij Xanti- on te ontdekken, om die vervolgens te helpen realiseren! Zo bleef er aan het eind van het boekjaar netto – met meer plezier.

Het woord winstlekkage komt van de Australisch / Nieuw Zeelandse franchiseorganisatie Thexton Armstrong (19 vestigingen in Nederland) en gaat inmiddels niet meer alleen maar over geld. Van Boheemen: “Het viel uiteindelijk wel mee met de directe geldelijke verliezen, want we hebben een heel platte organisa- tiestructuur met een minimale backoffice. Onze winst uit de analyses en begeleiding van Michiel zit vooral in de effectiviteit van de inzet van uren en in plezier, zodat we de volgende stap in onze groei-ambitie kunnen zetten.”

De formule van Xantion is eenvoudig: de klant betaalt een vast bedrag per dag per werknemer en Xantion zorgt dat de ICT vlekkeloos werkt. “Onze kracht is dat we razendsnel reageren als de klant een probleem heeft. Door het proces waar Michiel ons intensief bij heeft begeleid, zijn we verschoven naar preventie van problemen bij de klant. Als we ergens een probleem oplossen gaan we direct na wie van onze klanten dezelfde configuratie heeft en waar dat probleem zich dus ook zou kunnen voordoen. Dan nemen we contact op vóór er mogelijk iets vastloopt. De klant vindt dat prima: die krijgt daarvoor geen rekening.”

Van de Watering: “Het grote voordeel is natuurlijk dat er geen ontevreden klant ontstaat. Bijkomende voordelen: het werk kan worden gedaan op een moment dat het bij de klant niet stoort en binnen Xantion goed in de planning valt.” “In het contact met onze klanten vragen we altijd ‘Wat kunnen we nog meer voor je doen?’” vertelt Van Boheemen, “Dat is bij de uurtje-factuurtjebedrijven een logische vraag: meer werk, meer geld. Maar bij ons niet. Meer werk, zelfde geld. Het lijkt dus niet in ons belang om zoveel mogelijk uren te maken. Tóch stellen we die vraag, omdat we 100% servicegericht zijn, omdat we écht vinden dat ICT zo vanzelfsprekend moet zijn als water uit de kraan. En net zo betrouwbaar vooral.”

Het zou mooi zijn als Michiel van de Watering winst ook als water uit de kraan zou kunnen laten stromen. Van de Watering stelt met de ondernemer vast waar mogelijke winstlekkage optreedt en om hoeveel Euro’s dat vermoedelijk gaat. Hij is sinds 2012 vanuit Thexton Armstrong van de Watering persoonlijk bedrijfsadviseur voor het MKB in de Vallei en Rijn Regio. Hij adviseert ondernemers bij de realisatie van hun persoonlijke en zakelijke doelstellingen en daarbij verdient hij zich terug door eerst – zonder kosten – met de ondernemer(s) een analyse te doen van de winstlekkage in het bedrijf. Inmiddels heeft hij diverse succesvolle bedrijfsverbetertrajecten uitgevoerd waarbij nauw samengewerkt werd met de ondernemer en zijn/haar team.

 

Lees hier het hele interview