Het woord ‘marketing’ is afgeleid van ‘market getting’. Aangezien de MKB ondernemer ook zijn/haar markt dient te verkrijgen zijn marketingactiviteiten een onlosmakelijk onderdeel van de totale bedrijfsvoering. Dus ja, marketing is van belang voor het MKB!

In dit bericht wordt omschreven hoe je marketing als investering kan zien inclusief een aantal aanwijzingen voor een planmatige aanpak.

Marketing en adverteren is toch alleen voor de grotere bedrijven?

Wij spreken veel ondernemers en hebben inmiddels al vele winstlekkage analyses (kosteloos) uitgevoerd voor bedrijven in tal van branches. Uit deze analyses blijkt dat marketing & sales vaak de grootste boosdoener is. Net als grote bedrijven, laten middelgrote en kleine ondernemingen zich vaak leiden door eigen inzichten en ideeën en/of door kortingen van advertentieverkopers. Het gevolg is dat marketingactiviteiten een ad-hoc karakter krijgen met onduidelijke of zonder doelstellingen en dito resultaten. Ofwel: marketing wordt een kostenpost in plaats van een investering.

Hoe kan ik mijn marketing planmatig aanpakken?

Bedrijfsplannen worden door ondernemers geschreven bij de start van hun bedrijf en/of om financiering te krijgen. Helaas raken deze plannen meestal in de vergetelheid en worden ze niet of nauwelijks tevoorschijn gehaald om de marketingstrategie en aanpak te bepalen.

Ondernemers worden benaderd door advertentieverkopers met een mooi aanbod om met korting ergens te adverteren. De korting trekt menig ondernemer over de streep in plaats van het zicht op een goed rendement (return on investment / ROI). Dat is ook niet vreemd, want meestal heeft de ondernemer te weinig tijd of te weinig zicht op de relatie tussen bedrijfsstrategie, marketing en adverteren.

Hoe kan ik het rendement meten op mijn marketing?

Een veel gehoorde ‘klacht’ over marketing, is dat het moeilijk of niet aan te tonen is wat de impact van marketingactiviteiten is geweest. Soms is dat inderdaad moeilijk, maar zeker niet onmogelijk. Daarom is investeren in een resultaatmeting net zo belangrijk als de investering in marketing(activiteiten) zelf!
Zo kan je Google Analytics kosteloos aan je website koppelen en gebruiken. Het meet dan niet alleen de activiteiten op je website, maar het wordt ook inzichtelijk waar de bezoekers vandaan komen. Door voor je online marketing gebruik te maken van de Google’s URL-maker kan je op advertentie niveau de resultaten meten.

Ook resultaten op print / offline advertenties zijn inzichtelijk te maken. In advertenties kan je aparte url’s gebruiken, die je laat doorverwijzen naar een specifieke pagina op de website (landingspagina). Of nog eenvoudiger; hoeveel bezoekers komen normaal naar je website en hoe verandert dit wanneer het medium met de advertentie uitkomt? Het moet wel heel toevallig zijn dat deze toename door iets anders veroorzaakt wordt.
In Analytics kan je opmerkingen plaatsen naast je statistieken voor elke keer als je een campagne uitvoert.

Waar moet ik op letten bij het opstellen van een marketingplan?

Terug naar het marketingplan dat – natuurlijk – in lijn moet zijn met je bedrijfsplan. In onze praktijk zien we dat organisaties met een plan veel betere verkoopresultaten behalen dan bedrijven zonder plan.

Zeven vragen die je moet stellen om een marketingplan op te stellen waar je daadwerkelijk wat aan hebt:

  1. Hoe zijn de taken beschreven en verdeeld; Wie is binnen en buiten de organisatie verantwoordelijk voor welk deel van de marketingactiviteiten?
  2. Waar liggen de kansen; Welk type klant in welke markt past het beste bij jouw bedrijf?
  3. Wat is de basisbelofte aan de (potentiële) klanten; Waar willen we in de markt bekend om staan en kunnen we dat dag-in-dag-uit ook waarmaken?
  4. Hoe zijn de doelstellingen die je met de marketingactiviteiten wilt behalen gekoppeld aan de bedrijfsdoelstellingen; Hoe borg je dat deze elkaar versterken?
  5. Wat moet het resultaat, naast het budget, van je marketinginspanningen zijn; Hoeveel omzet en/of winst moet iedere actie opleveren?
  6. Is je plan een leidraad voor de hele organisatie; Dragen de marketinginspanningen bij aan de ontwikkeling van klantwaarde, bedrijfsgroei en winstgevendheid?
  7. Hoe vindt de resultaatmeting plaats; Hoe hou je zicht op je Marketing KPI’s (kritische prestatie indicatoren) en welke vervolgacties kun je het beste uitvoeren?
Kan zo’n kosteloze winstlekkage analyse ook voor mijn bedrijf gemaakt worden?

Kijk eens naar je eigen marketingactiviteiten; zijn die gebaseerd op een plan en hoe scoort dat plan op bovenstaande onderdelen? Behoort jouw bedrijf tot die organisaties die marketing op een ad-hoc wijze aanpakken? Laten we hier dan eens over doorpraten en bespreken of het zinvol is om een complete analyse van de mogelijke winstlekkages in jouw organisatie te maken.