Heerlijk toch, je bedrijf laten groeien? Meer omzet, meer winst…. De droom van elke ondernemer. Of toch niet? Als je wilt groeien, waarmee moet je dan rekening houden? Welke valkuilen kom je tegen? We zetten een aantal zaken voor je op een rijtje.

1. Uuh… wil je wel groeien?

Bedenk eerst of je wel wílt groeien. Een grotere organisatie vraagt meer overleg, (nog meer) personeel, meer sturing geven… Wil je dat? Of ben je zelf liever ook op de werkvloer bezig? Wellicht heb je daar al over nagedacht toen je je bedrijfsplan schreef. Zo niet, bepaal dan nu waar je over drie of vijf jaar wilt staan. Groot worden als manager, of klein blijven als mede-werker van je eigen bedrijf? Volg je hart, kies vooral wat bij je past.

2. Laat je bedrijf meegroeien

Ga je voor grotere omzetten? Uitstekend! Zorg er wel voor dat jouw bedrijf erop is voorbereid. Een bedrijf met vijftig medewerkers stelt andere eisen dan dat met vijf werknemers. Je kunt niet alles zelf (meer) doen. Welke taken kun je delegeren en aan wie: in de productie, maar ook op het gebied van HRM en marketing? Heb je er al eens aan gedacht om werk uit te besteden aan externe specialisten?

3. Investeren: eigen geld of ‘vreemd’ geld

Zeker voor productiebedrijven betekent meer omzet meer investeren: in gebouwen, machines, hulpmiddelen. Kan je dat zelf financieren, of komt er ‘vreemd’ geld bij kijken? Financiers moet je wel overtuigen van jouw plannen! Zorg je zelf voor de financiering? Als je privévermogen in je bedrijf wilt steken, weet je dan tot hoever je wilt gaan?

4. Zoek de advocaat van de duivel

Natuurlijk ben je vol van je eigen plannen voor bedrijfsgroei. Dat moet ook: geloof in jezelf staat voorop! Maar je loopt het risico dat je de realiteit uit het oog verliest. Zijn je plannen wel allemaal levensvatbaar? Als je ze deelt met je allerbeste vriend die ‘de advocaat van de duivel’ wil spelen, zal hij de zwakke plekken aanwijzen. Zijn opmerkingen kunnen goud waard zijn.

5. Sluit privérisico’s uit

Nu je besloten hebt om te groeien, is het verstandig een specialist naar de juridische structuur van je bedrijf te laten kijken. Past de VOF nog wel bij de plannen die jij hebt, of moet het een BV worden? Elke bedrijfsvorm heeft z’n eigen voor- en nadelen op juridisch, fiscaal en financieel gebied. De specialist neemt alles onder de loep. Zo wordt jouw privérisico zo klein mogelijk gehouden.

6. Tenslotte: laat van je horen!

Waarin onderscheid jij je van de concurrentie? Is het de kwaliteit van het product, de prijs, de service? Goede zaak om dat onderscheidende vermogen van de daken te schreeuwen. Maak daarvoor alvast een plan en neem de kosten mee in je prognoses. Met social media-campagnes kan je veel bereiken. Ook netwerken, redactionele aandacht in de (vak)pers, billboards… het draagt allemaal bij tot meer afzet, tot meer succes.

Het opschalen van je bedrijf vraagt voorbereiding. Wij helpen je daar graag bij. Heb je meer vragen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen. We staan graag voor je klaar. Wil je geen blog meer missen? Schrijf je hier in op onze MKB updates.