De loopbaan van Richard heeft altijd in het teken gestaan van veranderingen: gróte veranderingen. Als marketingspecialist van Cewe, de grootste drukker en producent van foto’s en fotoboeken in Europa, stond hij rond de millenniumwisseling voor de uitdaging het bedrijf te begeleiden in de revolutie van analoge naar digitale fotografie.

Tegelijk is mezelf nuttig maken door ondernemers bij te staan voor mij veruit het leukste wat er is

Dat deed hij niet vanuit technisch oogpunt, maar vanuit het veranderde gedrag van mensen en hoe daar als bedrijf mee om te gaan. Samen met een aantal internationale specialisten hebben Richard en zijn collega’s een online marktstrategie ontwikkeld om als bedrijfsorganisatie te overleven in de omslag van analoog naar digitaal, die juist in de fotografie tot verstrekkende gevolgen heeft geleid. Richard en zijn collega’s gaven antwoord op vragen over het bestaansrecht van het bedrijf en op welke nieuwe marktomstandigheden en volgende ontwikkelingen moest worden ingespeeld. Die aanpak bleek succesvol. Grote retailers als Kruidvat en Albert Heijn hebben in de daarop volgende tijd er dankbaar gebruik van gemaakt.

Daarna heeft Richard voor het internationale marketingbedrijf trnd een volledig nieuwe vestiging opgezet in Amsterdam voor de Benelux en deze 7 jaar lang geleid als directeur. Dit bedrijf met uiteindelijk 25 werknemers bediende grote klanten zoals Unilever, Procter and Gamble en Ahold met het ontwikkelen van onderscheidende mond-tot-mond reclamecampagnes. Ook hier speelde de verandering in het aanspreken van de doelgroep  via moderne marketing een belangrijke rol.

De laatste 3 jaren zet Richard zijn kennis, kunde en kwaliteiten in voor de begeleiding van ondernemers. In gesprek met hen heeft hij gemerkt dat hij snel situaties in een onderneming herkent en vanuit zijn competenties en ruime ervaring daadwerkelijk kan helpen. ‘Het is écht een groot voordeel als je zelf veel hebt meegemaakt,’ zegt Richard. ‘Tegelijk is mezelf nuttig maken door ondernemers bij te staan voor mij veruit het leukste wat er is!’

Richard komt van oorsprong uit de omgeving van Rotterdam en woont al sinds vijftien jaar in Amersfoort. Hij noemt de keistad ‘de leukste stad van Nederland’ en gaat er niet meer weg. ‘Zeker niet omdat het zo dicht bij de Utrechtse Heuvelrug ligt waar ik kan genieten op mijn mountainbike.’ Behalve op de pedalen staat Richard al meer dan twintig jaar op de golfbaan. ‘Als je het leuk vindt, nodig ik je van harte uit voor een rondje langs de achttien holes, om vanzelf bij de negentiende te komen…!’