Wil je je onderneming laten groeien? Dan moet je eerst ervoor zorgen dat je basis — je fundering — goed staat: je kosten en je prijsbepaling; je productiviteit en je bezetting; je voorraden en je debiteuren. Heb je dit allemaal op orde? Dan ben je klaar voor de volgende stap: je onderneming verder laten groeien dankzij je marketing- en salesinspanningen.

Hoe zit het met jouw salespijplijn?

Hoe zit dat bij jou? Heb jij een goed plan om nieuwe klanten te vinden, je boodschap te bepalen, en kansen adequaat op te volgen?

Hoe zit het met jouw salespijplijn? Heb je die wel? Leg je centraal vast welke nieuwe contacten je hebt gelegd, waar je offertes hebt uitgebracht, en wanneer je verwacht dat deze gaan vallen?

En hoe zit het met jouw verkoopproces? Werkt iedere medewerker op dezelfde manier? Bel je elke offerte na? En hoe snel doe je dat: binnen 3 dagen, 1 week, of nooit?

En je onderscheidend vermogen, is dat überhaupt helder verwoord op je website en in je brochure?

floated image

Dit zijn de vragen die je eerst moet beantwoorden voordat je op een winstgevende manier kunt gaan groeien.

Cruciaal voor marketing & sales is sturen op cijfers. Dat doe je op basis van inzichten, die je uit je verkooptrajecten kunt halen. Inzichten krijg je door de juiste vragen te stellen:

  • Hoeveel klanten moet ik maandelijks binnenhalen om winstgevend te worden/blijven?
  • Hoe lang duurt het gemiddeld voordat iemand van de status prospect naar de status klant gaat?
  • Hoeveel prospects worden klant en hoeveel vallen af?
  • Hoeveel prospects moet ik dus maandelijks binnenhalen om mijn omzet- en winstdoelstellingen te behalen?

Als je pijplijn op orde is, kun je gaan bepalen welke marketinginspanningen je moet verrichten om al die nieuwe leads aan te trekken. Weet jij hoe je maximaal gebruik kunt maken van online om leads aan te trekken? Of bestaat jouw marketing vooral nog uit een flyer, wat willekeurige advertenties, en een website die nooit geactualiseerd wordt?

Wanneer moet ik iets aan marketing doen?

Als dit het geval is, dan moet je echt iets gaan doen aan je marketing. Velen van jouw klanten oriënteren zich namelijk al online, voordat ze besluiten om contact op te nemen met mogelijke leveranciers. Jij moet er dus voor gaan zorgen dat je online gevonden wordt, en dat je wordt gezien als een leidende leverancier binnen jouw markt.

Een strak marketing- en salesapparaat is dus cruciaal voor de gezondheid van je onderneming. Heb je dit niet ingericht, dan vindt ook op dit gebied veel winstlekkage plaats. Waardoor je zeker weet dat je commerciële inspanningen jou geen constante groei van je onderneming gaan opleveren.

Wil je weten of dat ook bij jouw onderneming gebeurt, dat er winst weglekt? Dan is het raadzaam om onze winstlekkage-quiz te maken. Met de quiz krijg je snel inzicht in de financiële situatie van je bedrijf, en leer je wat er nodig is om deze situatie om te draaien.

Doe er je voordeel mee — en maak de quiz nu:

Doe de winstlekkage quiz