Het is het doel van menig ondernemer: groeien! Stilstand is achteruitgang, en dat wil niemand. Voor jou ook belangrijk? De groei onder de streep: oftewel de winst. Als je die niet ziet plussen, gaat er iets niet goed. We zetten een aantal zaken op een rijtje om je bedrijf gezond te laten groeien.

Personeel: in de juiste volgorde, graag 

Uitbreiding van je bedrijf vraagt veelal om meer medewerkers. Belangrijk is om die in de juiste volgorde aan te nemen. Het heeft niet veel zin om de werkvoorbereider nu al aan te nemen als je de mensen die dat werk moeten doen nog niet hebt. Laat je niet verleiden tot opportunisme, hou je focus op deze volgorde.

Laat je leveranciers meegroeien

Als leveranciers jouw groeitempo niet bijbenen, kom je in de problemen. Betrek ze bij de plannen. Je wordt steeds belangrijker voor hen: kunnen zij alles op tijd leveren, hoe zien zij hun risicospreiding? Is dat hún zaak? Hmm… Jij hebt er niet zoveel aan als zij niet meegroeien, toch? Hoe zit het met jouw risicospreiding? Wellicht moet je je belangrijkste leveranciers uitbreiden. Praat erover, ze zullen er begrip voor hebben.  

Voorfinanciering: hoge lasten

Als je groeit, moet je meer inkopen en investeringen doen. Je kunt die niet dezelfde dag bij klanten in rekening brengen. Hoe ga je dat doen? Wellicht willen leveranciers hun voorwaarden versoepelen. Je kunt je eigen betalingsvoorwaarden aanscherpen. Wellicht moet je geldverstrekkers vragen om extra financiering, waarvan de kosten op de kostprijs drukken. De eerste ‘winst’: bovenop je debiteuren zitten.

Geld nodig? Kijk goed om je heen

De tijd dat alleen banken je konden helpen, ligt achter ons. Er zijn veel andere mogelijkheden om aan kapitaal te komen voor investeringen. Denk bijvoorbeeld aan crowdfunding door organisaties en personen die achter jouw plannen staan. Hun voorwaarden kunnen interessant zijn. Willen je leveranciers en andere partners in jouw bedrijf investeren: jóuw groei is natuurlijk ook hún groei?

Houd je productmarge en –mix in de gaten 

De extra kosten om te groeien moeten worden terugverdiend. Alle reden om de marges op je producten goed in de gaten te houden. Je kunt bewust voor een lagere marge op een product kiezen om klanten te verleiden. Dat geldt niet alleen voor de retail: het straal- en spuitbedrijf kan de poedercoating in de aanbieding doen om meer klanten te trekken voor winstgevende straalwerkzaamheden.

Volg je plan

Voor de groei van jouw bedrijf heb je ongetwijfeld een goed doordacht en praktisch plan gemaakt. Volg dat plan, laat je er niet van af brengen. Onze ervaring leert dat door juist te doen wat je je hebt voorgenomen de groei het beste gerealiseerd wordt.

Ben je benieuwd hoe je de groei van jouw bedrijf in goede banen kan leiden? Doe onze Winstlekkage Quiz. Goede kans dat er ook jouw groei ongemerkt een deel van de winst verdwijnt. Dát voorkomen is natuurlijk als eerste verdiend! Klik hier om naar de Winstlekkage Quiz te gaan.