Wanneer je de onderneming wilt laten groeien, loop je tegen verschillende obstakels aan. Zo kan het zijn dat je klanten of je doelgroep je moeilijk weten te vinden. Of dat je ze verliest aan concurrenten, omdat ze niet zien waarom ze per se bij jou moeten zijn voor bepaalde producten of diensten. Deze maand behandelen we de ondernemersvraag:

Hoe zorg ik ervoor dat mijn doelgroep mijn toegevoegde waarde ziet?

Partner Joris van Unen beantwoordt deze maand de vraag voor je. “Je moet eerst goed weten wie je doelgroep is. En vervolgens achterhalen wat de behoefte van die groep is, waarin jij met jouw producten en diensten kan voorzien. Dan volgt de belangrijke vraag: sluit hetgeen dat jij aanbiedt, aan bij de doelgroep die je voor ogen hebt?”

Feedback

Als ondernemer ben je altijd op zoek naar het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf. Dit doe je door bijvoorbeeld referenties aan klanten en feedback van je potentiële doelgroep te vragen. Hun antwoorden verhelderen je vragen over jouw toegevoegde waarde. Joris: “Als je feedback vraagt aan jouw netwerk en potentiële doelgroep, kan je deze input gebruiken om jouw aanbod te verbeteren. Als ze het moeilijk vinden die toegevoegde waarde te bepalen, kun je je afvragen of je waarde propositie wel helder genoeg is. Een klant kan jouw onderscheidend vermogen onvoldoende zelf bepalen. Als je niet oppast kom je zo in de middenmoot terecht en ben je makkelijk inwisselbaar voor een ander.”

Reflectie

Het is dus zaak om je onderneming te blijven bekijken door de ogen van jouw doelgroep. Hoe profileer je je bedrijf? Denk na over hoe je in de markt staat en wat jij wilt uitstralen. Joris: “Stel jezelf de vraag: is hetgeen dat ik doe onderscheidend en voegt het iets toe in deze markt? Dat is geen makkelijke vraag, daarom is het goed daar om de zoveel tijd op terug te komen en eventueel hulp bij te vragen. De uitkomsten leg je vast in je visie en daar werk je met je team naartoe. Als je daar eenmaal bent, onderscheidend genoeg zodat klanten je weten te vinden, dan is prijs meteen minder relevant. Dan is je doelgroep bereid om te betalen voor de kwaliteit en de service die jouw onderneming biedt.”

Presentatie

Heb je bijvoorbeeld een transportbedrijf, bedenk dan ook hoe je je presenteert als je naar klanten toe gaat. Als je in een gammele bak aan komt rijden, met een chauffeur die onverschillig is, geeft dat een heel ander beeld naar de klant toe dan wanneer je een schoon wagenpark hebt, je personeel zich netjes gedraagt en kleedt en jij je afspraken nakomt. “Dan kom ik weer terug op: wat verwacht je doelgroep? Die gaan dan niet voor de prijs, maar voor jouw kwaliteit en service. Voor jouw toegevoegde waarde.”

Wil jij ook in gesprek met een mentor van Thexton Armstrong om de toegevoegde waarde van jouw onderneming te bespreken? Laat hier dan je gegevens achter en dan nemen wij contact met je op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking.