Speel jij met de gedachte je bedrijf te verkopen? Dan ben je daar niet uniek in! Het aantal ondernemers dat binnen twee jaar het bedrijf denkt te verkopen, is binnen een jaar gestegen van 9% naar 20%. Bijna de helft (47%) zegt open te staan voor verkoop bij een goed bod. Dat blijkt uit de jaarlijkse Bedrijfsovername-Monitor, die is uitgevoerd in opdracht van Marktlink Fusies & Overnames. Maar ja, waar begin je?

Afgelopen jaar behaalde ik mijn diploma Register Adviseur Bedrijfsopvolging. De eerste de beste lesdag herinner in me nog goed. Een Prof. Dr. Ir. was die dag de onderwijzer. Hij startte met de vraag: “hoe bepaal je de prijs van een onderneming?”. Onze groep van 21 accountants, bankiers en bedrijfsadviseurs buitelden over elkaar heen met de meest complexe theorieën. Na 5 minuten zegt de leraar met 3 titels: beste mensen, heel simpel, dat doen de verkoper en de koper. Niets meer en niets minder!”. Er viel een lange stilte.

 

Familiebedrijf

Ook ik heb met onze familiebedrijven vaak te maken gehad met bedrijfsoverdracht. Overnames, fusies, joint ventures, noem maar op. Allemaal begeleid door knappe koppen, dikke pakken met Excelsheets, verkoopmemoranda en juridische stukken. Alleen het lezen al slokte al mijn tijd op. Dat het bedrijf ondertussen gewoon doordraaide, was ik me veel minder van bewust. Mijn personeel vond ook dat ik wel erg vaak druk was met dingen, waarvan ze geen resultaat zagen. Dat waren ze wel gewend. “Wat doe je toch de hele dag?”. “Uuh joh, laat maar even. Als de tijd daar is vertel ik je er meer over!”

 

Laat je voorlichten

Dat 2 op de 5 ondernemers zijn/haar bedrijf wil verkopen of overdragen is voor een deel te herleiden aan de huidige crisis. Je bent dan gedreven door emotie en als emotie het wint van het rationele, dan schuilt er een potentieel gevaar. Laat je voorlichten wat het betekent als je je bedrijf gaat verkopen. Het kan zomaar zijn dat je met een paar simpele veranderingen een veel waardevoller bedrijf overdraagt.

Echter de belangrijkste tip die ik kan geven: blijf doorgaan waar je al die jaren mee bezig geweest bent. Je hebt de zaak opgebouwd, een verkoopproces is intensief en je hebt – tot aan de eindstreep – alle focus nodig om je bedrijf naar dat eindpunt te leiden. Afbreuk aan dat proces betekent altijd waardeverlies van je bedrijf.

 

Overnameprijs

Nog even over de verkoopprijs. Die wordt bepaald door het type koper. Wil je je bedrijf overdragen aan een familielid of aan een strategische partner. Of zelfs de concurrent? In deze 3 gevallen zal de overnameprijs aanzienlijk verschillen. Echter, de overnameprijs is niet de waarde die je aan het eind van de rit op je rekening hebt staan. De fiscus kijkt likkebaardend mee!

 

Webinar

Heb je wel eens nagedacht over wat er bij de verkoop van jouw bedrijf komt kijken? Wat zijn jouw wensen zowel op zakelijk als persoonlijk vlak? Want 1 ding is zeker, op een moment in de toekomst gaat de verkoop van jouw bedrijf echt gebeuren. Daarom organiseren wij op 18 maart een webinar over bedrijfsoverdracht. Voor iedereen die overweegt een bedrijf te verkopen of daar met andere ondernemers over wil spreken. Schrijf je hier in.