‘Ik kom altijd tijd te kort.’ ‘Ik wou dat er 32 uren in een dag zaten’. ‘Dat wordt weer werken in het weekeinde.’ Herkenbaar? Troost je: 95 procent van alle ondernemers heeft last van ‘tijdgebrek’. Terwijl met enkele ingrepen dit niet nodig is! Ik geef je hierbij graag enkele tips voor een perfecte tijdsindeling om succesvol te ondernemen.

1. Succesvol ondernemer: focus!

Even een misverstand uit de weg ruimen. Timemanagement bestaat niet. Je kunt de tijd niet managen, die tikt gewoon door. Je kunt wel focus managen. Succesvolle ondernemers besteden hun tijd alleen aan zaken die bijdragen aan hun persoonlijke en zakelijke doelen. En daarop focussen zij zich. Zorg daarom dat jij jouw doelen duidelijk voor ogen hebt.

2. Delegeren

Ik kom vele ondernemers tegen die ongelooflijk druk zijn. Als we analyseren waarmee, blijkt dat een groot deel van het werk niet urgent was. Zaken, die niet bijdragen aan succes. Of die gedelegeerd hadden kunnen worden. Bijzaken kun je beter elimineren: ze kosten tijd en dragen niet bij aan succes. Kijk goed naar je werkzaamheden en bepaal welke je zelf doet, uitbesteedt en elimineert.

3. Maak een planning

Succesvol ondernemen betekent de dingen doen die bijdragen aan je doelen. Maak een plan en een tijdlijn om die doelen te halen. Vervolgens vraag je je bij elke taak af: 1. Is deze taak belangrijk voor mij, draagt deze bij aan het succes?, en 2. moet ik deze taak zelf oppakken?
Twee keer ‘ja’? Blok er dan tijd voor in je agenda. Als je met die taak aan de gang gaat, zet je het liefst je e-mail en je telefoon uit, en houd je de deur van je kantoor dicht. Zo kan je geconcentreerd die taak afwerken. Weet je dat na elke verstoring je vele minuten kwijt bent om terug te keren naar je eigenlijke werk?

4. Eerst de grote stenen: stel prioriteiten

Ik volg zelf de ‘Big Rock’-planning. Beschouw je agenda als een bak waarin je grote stenen, kiezels en zand kwijt moet. De grote stenen – de grootste belangrijkste taken – doe je eerst in de bak. Dan doe je de kiezels – kleinere belangrijke taken. Tenslotte laat je het zand – alle dingetjes die je als ondernemer op je bord krijgt – de gaatjes vullen. Zo kom je tot de juiste agenda-invulling.

5. Niet te krap, graag

Bij het indelen van je agenda is het zaak niet te krap te plannen. Dan ben je altijd te laat voor de volgende afspraak en dus gestrest. Neem de ruimte, plan niet meer dan driekwart van je agenda. Zo blijft er tijd over voor onvoorziene gebeurtenissen die je aandacht vragen. En voor die social talk bij de koffieautomaat: ook die is belangrijk voor jouw succes!

6. Deel je planning met een partner

Deel je planning met een accountability partner: iemand die je vertrouwt, aan wie jij uitlegt waarom je een planning (niet) haalt, die vervelende vragen stelt. Die partner is jouw stok achter de deur: niets menselijks is ook de succesvolle ondernemer vreemd.

 

floated image

Haal het maximale uit jouw bedrijf

Wil jij ook het maximale uit jouw bedrijf halen? Dan is het E-book ‘Mooier dan de hoofdprijs’ iets voor jou. Door de tips in dit E-book leer je hoe je meer omzet en winst, maar ook meer plezier en tijd voor jezelf krijgt. Download hier het E-book!