Door het moeten uitbetalen van vakantiegeld en de daaropvolgende dubbele loonbelastingafdracht zijn de maanden mei en juni niet favoriet bij MKB-ondernemers. Met kunst- en vliegwerk is het ze hopelijk weer gelukt om door deze dure maanden heen te komen. Maar hoe komt het toch dat ze zich hierdoor steeds onaangenaam laten verrassen? Het zijn tenslotte kosten die je al ver van te voren kan zien aankomen! Hoe zorg je er nu voor dat dit niet ieder jaar weer een blok aan je been is?

Klagen over cashflow

In de praktijk hebben we afgelopen maanden heel wat ondernemers horen klagen over hun cashflow of kasstroom in goed Nederlands. De uitbetaling van vakantiegeld en de dubbele loonbelastingafdracht zorgt voor een probleem, omdat liquide middelen deze uitgaven niet toestaat. Ook op andere momenten in het jaar, bijvoorbeeld bij verzekeringen die eenmaal per jaar betaald moeten worden en de BTW afdracht als dit per kwartaal wordt gedaan, zie je hetzelfde probleem.  In feite weet je dit allemaal al een tijd van te voren, maar zorgen die momenten ineens voor veel onrust en ongemak.

Goede liquiditeitsplanning

Door je financiële planning op orde te hebben, kun je dit soort onaangename verrassingen voorkomen. Met behulp van een goede liquiditeitsplanning heb je beter zicht op wat er aan zit te komen qua inkomsten én uitgaven. Je hebt een veel beter en completer beeld dan alleen te kijken naar het saldo op je rekening courant. Zo kun  je niet alleen zorgen voor financiële ruimte voor dergelijke ‘verrassingen’ als vakantiegeld, BTW afdracht en verzekeringen, maar ook rust in je hoofd. Je hoeft je tenslotte geen zorgen te maken en/of weet wat je moet doen om ook in de toekomst binnen de grenzen van je rekening courant te blijven.

Maar wat als dit écht niet lijkt te lukken? Denk dan eens aan de volgende zaken:

  • Maak afspraken met je leveranciers en/of andere crediteuren (bijvoorbeeld door uitstel van betaling of betaling in termijnen) om zware periodes door te komen;
  • Zorg dat je debiteuren op tijd betalen door je facturen zo snel mogelijk te versturen en een goed opvolgingsproces te hebben dat je ook echt opvolgt;
  • Mocht uit de planning blijken dat er alsnog liquiditeitsproblemen dreigen, neem dan pro-actief en tijdig contact op met de bank en/of (belangrijkste) leveranciers. Bespreek een voorstel voor de situatie en mogelijk willen zij helpen met het oplossen van de tijdelijke liquiditeitsbehoefte.
  • Vraag, indien noodzakelijk, uitstel van BTW- en/of loonbelastingafdracht aan bij de Belastingdienst.

En…. Zorg er in ieder geval voor dat je het voor de volgende uitbetaling hebt ingecalculeerd, zodat je niet achter de feiten aan blijft lopen. Succes!