Van vakspecialist naar ondernemer: het is een overgang die vele valkuilen kent. Toch bereiken ons vooral de succesverhalen, want de druk om succes uit te stralen is groot. Uit onderzoek van Thexton Armstrong blijkt echter dat bij 9 op de 10 MKB-bedrijven winst weglekt, gemiddeld negen procent van de totale omzet. “Heel begrijpelijk, maar ook zonde”, aldus Michiel Smudde. Een gesprek over ondernemen als topsport, sociale druk en de rol van Thexton Armstrong.

Van 26 tot en met 30 oktober organiseert Thexton Armstrong de Winstlekkageweek, om aandacht te vestigen op het fenomeen winstlekkage binnen MKB-bedrijven. In het bijbehorende Winstlekkage-rapport 2020 zijn alle feiten en cijfers rondom het weglekken van winst terug te vinden. Ook gaat het rapport in op oorzaken en consequenties. De focus ligt hierbij op de rol van de ondernemer zelf. Slaagt hij erin voldoende tijd en aandacht te besteden aan strategische bedrijfsvoering? Of wordt hij – zoals velen met hem – voornamelijk opgeslokt door dagelijkse beslommeringen in de operatie?

Vraag het nieuwe rapport hier op.

Ondernemen als topsport

Michiel Smudde, mede-eigenaar Thexton Armstrong: “Vaak begint iemand vol enthousiasme aan een eigen bedrijf, maar raakt de agenda steeds voller met taken die hem weghouden van het vakgebied waar hij ooit in uitblonk.” Gevolg is dat er geen of nauwelijks tijd overblijft voor een goed doordachte bedrijfsvoering, waardoor in verschillende aspecten van de onderneming ruimte ontstaat waar winst kan weglekken.

Ondernemers krijgen hierdoor ook minder plezier in hun werk. Want taken waar je niet in excelleert, zijn veel minder leuk om uit te voeren. Smudde: “Wij zeggen vaak: ondernemen is topsport. Er komt zoveel bij kijken en in elke fase van het ondernemen zijn de uitdagingen weer anders. Goed zijn in je vak betekent niet automatisch dat je een geboren ondernemer bent. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar veel mensen leggen zichzelf die druk wel op. Wij zijn er echter van overtuigd dat goed ondernemerschap te leren valt en vaak een kwestie is van de juiste focus hebben.”

Sociale druk

Zelf heeft Smudde jarenlange ervaring als ondernemer én als adviseur, net als vrijwel alle andere bij Thexton Armstrong aangesloten adviseurs. Ze kennen de valkuilen van het ondernemerschap daarom als geen ander: ze zijn er zelf meerdere malen in gestapt. Het wegnemen van gêne daaromtrent is een dagelijks onderdeel van hun werk, signaleert Smudde: “Ondernemers voelen vaak sociale druk en pretenderen het liefst dat alles goed gaat. Met een mooie auto voor de deur, een bedrijf dat in omvang groeit en een drukke agenda als bewijs. Toegeven dat het minder gaat is niet gebruikelijk in het MKB.”

Natuurlijk bestaan er ook tevreden ondernemers, maar voor een grote groep geldt dat ze voelen dat het beter kan, alleen niet precies weten hoe: “Het liefst lossen we alles tegenwoordig zelf op. Om hulp vragen proberen we zo lang mogelijk te voorkomen. Maar als je niets doet, verandert er ook niets.” In die zin biedt de coronacrisis – naast een heleboel ellende – ook iets positiefs: “Het is nu opeens een stuk makkelijker om aan te geven dat je bedrijf in zwaar weer verkeert. Of corona nu de werkelijke oorzaak is of niet: het biedt in elk geval een opening om aan de slag te gaan.”

Unieke methodiek

Waar concurrenten de nadruk leggen op feiten en cijfers, is Thexton Armstrong uniek in haar aandacht voor de ondernemer zelf. Smudde: “Natuurlijk kijken we naar de prestaties van de onderneming, maar de ondernemer is onze eerste prioriteit. Die willen we steunen in zijn groei en ontwikkeling.  We nemen daarbij echt de rol van vertrouwenspersoon aan, inclusief luisterend oor en schouder om op te leunen. Maar we bakken geen zoete broodjes: als het moet leggen we de vinger op de zere plek en dagen we de ondernemer uit om het anders te doen. Vallen en opstaan hoort erbij, maar met onze methodiek als uitgangspunt boeken we samen met de klant al snel mooie resultaten.”

Die eigen methodiek is door de jaren heen ontwikkeld, en is erop gericht om MKB’ers in de B2B-sector te helpen bij het behalen van persoonlijke en bedrijfsmatige doelen. Het winstlekkage-onderzoek – onderdeel van het bedrijfsverbeterplan – speelt hier een belangrijke rol in.

Smudde: “De basis van het onderzoek bestaat uit 63 stellingen over de diverse aspecten van het ondernemerschap. Daar zit een benchmark onder, die rekening houdt met de fase waarin het bedrijf zich bevindt. We koppelen de verwachte percentages aan de resultaten van het bedrijf en maken overal KPI’s van. Het gaat om een gepatenteerde methode die gebaseerd is op ervaringscijfers en het geeft een accuraat beeld waar de ondernemer meteen mee aan de slag kan.” En dat hoeft hij niet alleen te doen: de adviseurs van Thexton Armstrong kunnen het gehele traject begeleiden, van onderzoek tot strategie en implementatie.

Contact

Meer weten over wat Thexton Armstrong voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op met één van onze adviseurs in jouw regio of mail naar info@thextonarmstrong.nl!